Britannian pääministeri Keir Starmer lähtee kovan sisäisen paineen jälkeen. Hän jatkaa tehtävässään, kunnes Labour on valinnut uuden johtajan ennen parlamentin paluuta syyskuussa.
Keir Starmer ilmoitti maanantaina 10 Downing Streetin edustalla eroavansa sekä Britannian pääministerin että Labourin johtajan tehtävistä. Ilmoitus tuli pidemmän puolueen sisäisen kasvavan kritiikin jakson jälkeen, kun heikot kannatusluvut ja Labourin raskaat takaiskut toukokuun paikallisvaaleissa ovat painaneet hänen johtajuuttaan.
Starmer sanoi ”kuulleensa” puolueen vastauksen kysymykseen siitä, onko hän sopivin henkilö johtamaan Labouria seuraaviin vaaleihin, ja hyväksyvänsä sen. Hän on ilmoittanut asiasta kuningas Charlesille ja kertoi samalla jatkavansa pääministerinä, kunnes puolue on valinnut seuraajan.
Labourin toimeenpaneva komitea laatii aikataulun puheenjohtajavaalille. Tietojen mukaan ehdokasasettelu voi alkaa 9. heinäkuuta ja päättyä 16. heinäkuuta, tavoitteena saada uusi Labour-johtaja paikalle ennen kuin parlamentti kokoontuu jälleen syyskuussa. Andy Burnhamia, joka on hiljattain varmistanut parlamenttipaikan, pidetään mahdollisena haastajana.
Markkinoille ilmoitus merkitsee ennen kaikkea lisääntynyttä poliittista epävarmuutta lyhyellä aikavälillä. Järjestetty vallanvaihto ja Starmerin ilmoitus jatkaa tehtävässä, kunnes seuraaja on nimitetty, kuitenkin pienentävät välittömän hallitustyhjiön riskiä.
Perustuu raportointiin lähteistä:
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|