Irak avaa mahdollisuuden arvioida Opec-jäsenyyttään uudelleen, jos maa ei saa korkeampaa tuotantokiintiötä, mutta sanoo, ettei eroaminen ole nyt ajankohtaista.
Irakin öljyministeriö kertoo, ettei maalla tällä hetkellä ole aikomusta lähteä Opecista ja että se on edelleen sitoutunut järjestön puitteisiin ja mekanismeihin. Samalla Bagdad haluaa, että tuotantotasoa nostetaan maan kapasiteetin ja tarpeiden mukaisesti.
Tiedottaja Salim Al-Rikabi sanoi, että muutoin Opec voi pakottaa tekemään päätöksen siitä, pysyykö Irak järjestössä vai jättääkö se sen. The National kuvaa Irakia Opecin toiseksi suurimmaksi tuottajaksi ja kirjoittaa, että maa on jo pitkään ajanut vaatimusta korkeammasta kiintiöstä, muun muassa jälleenrakennustarpeisiin vedoten. Mahdolliselle päätökselle ei ole annettu aikataulua.
Kysymys nousee esiin sen jälkeen, kun Yhdistyneet arabiemiirikunnat jätti Opecin 1. toukokuuta vedoten kasvavan tuotantokapasiteetin ja myönnettyjen kiintiöiden väliseen eroon. Yahoo Financen mukaan Opec ja sen kumppanit ovat tilanneet katsauksen jäsenten teknisestä tuotantokapasiteetista, jota on tarkoitus käyttää vuodesta 2027 alkaen asetettaviin tavoitteisiin.
Öljymarkkinoiden kannalta viesti näyttäytyy negatiivisena hintasentimentille. Jos Irak saa korkeamman kiintiön tai valitsee vapaamman linjan Opecin ulkopuolella, tiedot viittaavat tarjonnan kasvuun ja heikompaan kiintiökurinalaisuuteen.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Olja.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|