Microsoft nostaa Xbox-hintoja jopa 150 dollarilla, kun tallennustilan ja muistin kustannukset jatkavat voimakasta nousuaan.
Elokuun 1. päivästä alkaen Xbox-konsolien hintoja nostetaan maailmanlaajuisesti 100 dollarilla malleissa, joissa on 512 Gt tallennustilaa, ja 150 dollarilla malleissa, joissa on 1 Tt tallennustilaa, Microsoftin mukaan. Yhtiö lopettaa myös 2 Tt:n mallin.
Microsoft kertoo, että konsoleissa käytettävän tallennustilan ja muistin hinnat ovat nousseet yli 2,5-kertaisiksi ja niiden odotetaan kaksinkertaistuvan edelleen syksyyn 2027 mennessä. Yhtiö nosti Xbox-hintoja Yhdysvalloissa viimeksi lokakuussa 20–70 dollarilla ja sanoo yrittäneensä löytää vaihtoehtoja toimittajien kanssa. Vaikutuksen lieventämiseksi Microsoft tarjoaa muun muassa osamaksua, korotonta rahoitusta ja kunnostettuja konsoleita.
Hinnankorotus tuli samana päivänä, kun Apple nosti MacBookin ja iPadin hintoja. CNBC yhdistää kehityksen vahvaan tekoälyn ajamaan kysyntään muistikomponenteissa, joissa valmistajat priorisoivat datakeskuksiin tarkoitettua suuren kaistanleveyden muistia. Kello 20:n aikaan Microsoftin osake oli New Yorkissa 4,7 prosenttia laskussa, kun taas Apple laski 5,7 prosenttia.
Uutinen näyttäytyy lyhyellä aikavälillä negatiivisena Microsoftin osakkeeseen kohdistuvalle sentimentille, sillä korkeammat komponenttikustannukset painavat laitteistoliiketoimintaa ja hinnankorotukset voivat vaimentaa Xbox-konsolien kysyntää.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Microsoft.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|