Irak haluaa Opecissa korkeamman tuotantokiintiön ja avaa mahdollisuuden arvioida jäsenyyttä pitkällä aikavälillä uudelleen, jos vaatimukseen ei vastata.
Maan öljyministeriöllä ei tällä hetkellä ole suunnitelmia erota Opecista, ja se kertoo olevansa edelleen sitoutunut järjestön puitteisiin. Samalla Bagdad katsoo, että tuotantotasoa tulisi nostaa, kun ministeriö etenee tuotannon lisäämisessä maan kapasiteetin ja tarpeiden mukaisesti.
Kysymys nousee esiin sen jälkeen, kun Yhdistyneet arabiemiirikunnat erosi Opecista keväällä pitkään jatkuneiden tuotantorajoituksiin liittyneiden jännitteiden jälkeen. Moneycontrolin mukaan Opec ja sen kumppanit ovat tilanneet katsauksen jäsenten teknisestä pumppauskapasiteetista, jota on tarkoitus käyttää vuoden 2027 tavoitteiden asettamiseen.
Irak on Opecin toiseksi suurin tuottaja. Oilprice.com on aiemmin raportoinut, että maa on keskustellut kiintiönsä uudelleenarvioinnista, koska sen kapasiteetti on 5,5 miljoonaa barrelia päivässä, kun sen silloinen kiintiö oli 4,4 miljoonaa barrelia päivässä.
Öljymarkkinoille signaali on lievästi negatiivinen hintasentimentin kannalta. Jos Irak saa enemmän tilaa tuottaa tai jos Opecin kiintiöyhtenäisyys heikkenee, se viittaa mahdollisesti suurempaan tarjontaan. Vaikutusta kuitenkin vaimentaa se, ettei Irak ilmoita välittömästä erosta.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Olja.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|