Iran lisää raakaöljytoimituksiaan Hormuzinsalmen kautta samalla, kun alusliikenne elpyy Yhdysvaltojen puretun saarron jälkeen. Öljyn hintaa painavat vähentyneet tarjontahuolet.
Merenkulku Hormuzinsalmen läpi on alkanut elpyä samalla, kun Iran ja Yhdysvallat työskentelevät kohti pysyvämpää rauhansopimusta. Raporttien mukaan kolme iranilaista supertankkeria, Elva, Virgo ja Vigor, on saapunut salmeen mukanaan noin 6 miljoonaa barrelia raakaöljyä. Alukset tulevat Khargin saarelta, Iranin tärkeimmästä öljynvientiterminaalista, ja ilmoittavat määränpäikseen Singaporen edustan vesialueet, joilla iranilaista raakaöljyä usein lastataan uudelleen jatkokuljetusta varten Kiinan jalostamoihin.
Financial Post kirjoittaa, että vienti Hormuzin kautta on nyt korkeimmillaan sitten sodan alkamisen ja että liikenne lisääntyy molempiin suuntiin. Yhdysvallat poisti viime viikolla saarron, joka koski Iranin satamissa käyviä aluksia. CNBC on aiemmin raportoinut, että odotukset rauhansopimuksesta ovat painaneet Brentin alle 80 dollariin barrelilta.
Kehitys näyttää lyhyellä aikavälillä kielteiseltä öljyn hinnalle. Lisääntynyt liikenne väylällä, jonka kautta normaalisti kulkee noin viidennes maailman öljystä, vähentää tarjontahuolia ja laskee riskipreemiota.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Brentolja.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|