Israel ja Libanon ovat allekirjoittaneet Yhdysvaltojen välittämän puitesopimuksen useita päiviä kestäneiden Washingtonin-neuvottelujen jälkeen.
Sopimuksen allekirjoittivat Washingtonissa Libanonin suurlähettiläs Nada Hamadeh Moawad ja Israelin suurlähettiläs Yechiel Leiter, Yhdysvaltojen toimiessa välittäjänä. Yhdysvaltain ulkoministeri Marco Rubio kuvaili järjestelyä ensimmäiseksi askeleeksi kohti rauhaa, mutta korosti, että paljon työtä on vielä jäljellä.
CNN:n mukaan kehys tarkoittaa, että Israel vetäytyy kahdelta alueelta Etelä-Libanonissa ja siirtää valvonnan Libanonin armeijalle. Axios kuvaa tätä pilottihankkeiksi, joissa yhdysvaltalaiset sotilaat auttavat varmistamaan, ettei alueilla ole Hizbollahin läsnäoloa. Israel on samalla sanonut pitävänsä turvallisuusvyöhykkeen hallussaan, kunnes Hizbollah riisutaan aseista.
Epävarmuus on yhä suurta. Hizbollah ei osallistunut neuvotteluihin, ja liikkeen edustajat ovat torjuneet suorat neuvottelut Israelin kanssa. Aiemmat tulitauot eivät ole pitäneet täysin, ja taistelut ovat vaatineet Libanonissa tuhansia ihmishenkiä.
Markkinoiden kannalta uutinen näyttäytyy lievästi myönteisenä riskisentimentille, koska se vähentää diplomaattista epävarmuutta hieman. Vaikutusta rajoittaa kuitenkin se, että sopimus on alustava eikä sillä ole Hizbollahin tukea.
Perustuu raportointiin lähteistä:
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|