Polestar ei saa myydä uusia autoja Yhdysvalloissa mallivuodesta 2027 alkaen verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja koskeviin sääntöihin liittyvän päätöksen jälkeen.
Yhdysvaltain kauppaministeriön Bureau of Industry and Security ei ole myöntänyt Polestarille nykyisen Connected Vehicle Rule -säännön edellyttämää lupaa myydä autoja Yhdysvalloissa mallivuodesta 2027 alkaen. Sääntö kohdistuu verkkoon kytkettyihin ajoneuvoihin valmistajilta, joilla on kytköksiä Kiinaan tai Venäjään, ja se kattaa muun muassa ohjelmistot ja verkkoon kytketyn ajoneuvolaitteiston. Polestar, jonka enemmistöomistaja on Geely, kertoo, että nykyisiä Polestar 3- ja Polestar 4 -varastoja myydään edelleen Yhdysvalloissa ja että huoltoverkosto säilyy.
Yhtiö suuntaa sen sijaan fokuksensa Eurooppaan, joka Polestarin mukaan vastaa lähes 80 prosentista vähittäismyyntivolyymeista. Ensimmäisellä neljänneksellä 94 prosenttia myynnistä tuli Yhdysvaltojen ulkopuolisilta markkinoilta. CNN ja The Verge kertovat, että Polestar 3 valmistetaan South Carolinassa, kun taas Polestar 4 kootaan Etelä-Koreassa.
Päätös on kielteinen Polestarin Yhdysvaltojen liikevaihtomahdollisuuksille ja sijoittajasentimentille, koska uudet mallit suljetaan pois tärkeältä automarkkinalta. Vaikutusta lieventää se, että Yhdysvallat vastasi pienestä osasta volyymeja.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Polestar.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|