Yhdysvaltalaiset retail-sijoittajat syöttivät markkinaan yli 2 mrd USD päivässä 25.11.–5.12. Se on tasaisimman ostopaineen jakso näiltä sijoittajilta sitten syyskuun. (Graafi: JPM Retail Radar.)

Jos “retail investors” olisi ETF, se olisi tänä vuonna voittanut selvästi sekä S&P 500:n että Nasdaq 100:n. Ajateltavaa, kun retailia usein pidetään “dumb money” -joukkona.

Sektorit: retail-traderit ovat olleet nettomyyjiä AI-sektorissa käytännössä joka päivä heinäkuusta lähtien.

Laajempi markkina: JPMorganin Position Monitor näyttää, että viime viikon muutos oli 3 sigma -tapahtuma, kun hedge-rahastot, retail ja systemaattiset strategiat ryntäsivät ostolaidalle. Historiallisesti tällainen ei ole tyypillinen pohjasignaali S&P 500:ssa. Allekirjoittanut pohtii, olisiko lyhyen aikavälin “washout” (nopea lasku) joulukuun puolivälissä juuri paikallaan…
