Yhdysvallat on myöntänyt väliaikaisen lisenssin, joka sallii iranilaisen öljyn tuotannon, toimitukset ja myynnin Sveitsissä käytyjen neuvottelujen jälkeen.
Lisenssi on voimassa 60 päivää ja ulottuu CNBC:n mukaan 21. elokuuta asti, ellei sitä uusita. Yhdysvaltain valtiovarainministeri Scott Bessent sanoi päätöksen olevan osa kehystä Washingtonin ja Teheranin välisten tuottavien keskustelujen jälkeen. Bessentin mukaan Iran on sitoutunut pitämään Hormuzinsalmen avoinna vapaalle liikenteelle ja päästämään maahan Kansainvälisen atomienergiajärjestön IAEA:n tarkastajia.
CNBC raportoi myös, että Yhdysvaltain laivasto purki Iranin satamien ja rannikkoalueiden saarron viime viikolla. Iranilaisten supertankkereiden kerrotaan kytkeneen transponderinsa jälleen päälle ja lähtevän alueelta öljylastissa. Ennen saartoa Iran vei normaalisti yli 1,5 miljoonaa tynnyriä päivässä, kun taas lastaukset putosivat toukokuussa 260 000 tynnyriin päivässä.
Öljymarkkinoille ilmoitus näyttäytyy hintoja hillitsevänä, koska se lisää mahdollisuuksia Iranin vientiin ja vähentää epävarmuutta Hormuzin ympärillä. Ennen konfliktia noin 20 prosenttia maailman raakaöljystä kulki päivittäin salmen kautta.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Olja.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|