Yhdysvallat haluaa antaa Iranin myydä öljyä dollareissa osana neuvotteluja sanktioista, energiavirroista ja Hormuzinsalmesta.
Yhdysvaltain valtiovarainministeri Scott Bessent sanoo, että Iranin kanssa käytäviin neuvotteluihin kuuluu se, että iranilainen öljy laskutetaan dollareissa. Hänen mukaansa se on osa laajempaa strategiaa dollarin roolin vahvistamiseksi maailmantaloudessa.
Tämä seuraa siitä, että Yhdysvallat on myöntänyt väliaikaisen 60 päivän lisenssin, joka sallii iranilaisen öljyn tuotannon, toimituksen ja myynnin 21. elokuuta asti, mukaan lukien maksut Teheranille dollareissa sekä iranilaisen öljyn ja jalostettujen tuotteiden tuonnin Yhdysvaltoihin. Bessent kytkee ilmoituksen Sveitsissä käytyihin neuvotteluihin, joissa Iran on Yhdysvaltojen mukaan sitoutunut vapaaseen kulkuun Hormuzinsalmen läpi ja päästämään IAEA:n tarkastajat maahan. CNBC:n mukaan Iran lastasi ennen saartoa vientiin yli 1,5 miljoonaa tynnyriä päivässä, mutta toukokuun taso laski 260 000 tynnyriin päivässä.
Öljymarkkinoiden kannalta ilmoitus näyttäytyy lyhyellä aikavälillä hintaa painavana: NBC News kertoo, että yhdysvaltalainen raakaöljy laski 2,7 prosenttia noin 74 dollariin barrelilta ja Brent 4 prosenttia noin 77 dollariin sanktiohelpotuksen jälkeen. Samalla vaikutus on myönteinen Iranin dollarituloille ja dollarin transaktioroolille, koska maksut voidaan nimenomaisesti tehdä dollareissa.
Perustuu raportointiin lähteistä:
|
|
Tarkastele liittyviä instrumentteja
Katso MarketMatessa instrumentteja, jotka liittyvät kohteeseen Olja.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
|